DIA DE LA DONA
08/03/2016

DONA I TREBALLADORA
Dia Internacional de la Dona – 8 de març de 2016

El binomi dona i treballadora no gosa de bona salut. Ho diuen les estadístiques i ho constatem a diari a les nostres oficines quan ens trobem que una gran part del casos, de les queixes, les impulsen dones.

No es tracta de fer un titular llampant, però  penso que no anem errats si diem que la crisi, tal com la viuen molts habitants de les nostres ciutats, té cara de dona. Per primera vegada, el número de dones aturades és superior als dels homes i si aquestes aconsegueixen accedir al món laboral la seva feina, sovint, és sinònim de precarietat, de sous inferiors als dels homes per igual treball i de grans dificultats per la conciliació familiar.

Hi ha, per tant, feina a fer i convé que ho recordem coincidint amb el Dia internacional de la dona treballadora, que se celebra el 8 de març. Convé que ho recordem perquè com a síndics i síndiques dedicats a salvaguardar els drets de les persones el subjecte femení mereix una especial consideració. Estem lluny de la igualtat i les circumstàncies econòmiques treballen a la contra. Sense un sou digne s’incrementen les dificultats per arribar a final de mes, pagar el lloguer i els subministraments bàsics com aigua llum i gas. Amb les retallades a la llei de la dependència són les dones les que assumeixen majoritàriament l’atenció als familiars. I amb les dificultats de conciliació són els fills d’aquestes dones els que en surten perjudicats.

Parlem del present sense tremendisme. Analitzem el retrocés que es produeix des del 2008. Posem sobre la taula que treball és sinònim d’autonomia i que sense autonomia econòmica és més fàcil patir violència masclista. Que aquest no és el discurs d’un o dos il·luminats o de l’activisme femení, sempre actiu en la denúncia o treballant en noves propostes de conscienciació. Convé que assumim que la igualtat, més enllà de les bones intencions, és una lluita que ens compromet a tots i a totes. Que està en joc el present i el futur. Que de nosaltres depèn la construcció d’una societat més igualitària, d’una societat de persones compartint en un mateix nivell drets i deures. D’una societat que ara es reivindica i que no vol, per omissió, dissenyar un futur en el que la meitat de la població sigui més pobre, menys autònoma, més indefensa.

JOAN BARRERA
Síndic de Greuges de Cornellà